براي تبليغات مي توان از انواع تابلو هاي تبليغاتي استفاده نمود كه شامل تابلو چلنيوم، تابلو استيل، تابلو برجسته، تابلو نئون پلاستيك و تابلو سر در مغازه مي شود. همچنين يكي از انواع اين تابلوها بيلبوردهاي خياباني است. استفاده از بيلبورد براي تبليغات يكي از رايج ترين روش ها براي اين منظور به شمار مي رود. منظور از بيلبورد محلي از قبل تعيين شده براي درج تبليغات كسب و كار، معرفي محصولات و خدمات است.

طراحي بيلبورد

نحوه طراحي و توليد بيلبورد با ساير انواع تابلوها متفاوت است. براي طراحي بيلبورد از چند واژه كوتاه با فونت بزرگ و واضح استفاده مي شود همچنين براي تصوير و يا متن بيلبورد مي توان از جمله هاي طنز و كنايه آميز نيز استفاده نمود. در حالا كلي مي توان گفت تابلوهاي بيلبورد بايد متني كوتاه، خوانا و مفهومي جذاب داشته باشند تا بتوانند در ذهن مخاطب به مدت طولاني نقش ببندند.علت اين امر اين است كه معمولاً از تابلو بيلبورد در اتوبان ها و جاده استفاده مي شود و بايد به سبب سرعت بالا در اين مسير ها قابل تشخيص باشد.

قطعات تشكيل دهنده بيلبورد

قطعات بيلبورد به اين شرح است :

  • فونداسيون : اين قسمت شامل بتون و ميلگرد است با استفاده از اين مصالح فونداسيون توسط ميلگردها، بافته شده و با ريختن بتن آن را محكم مي كنند .

  • پايه : پايه بيلبورد بايد از جنس آهن و بتن و محكم باشد. قسمتي از اين پايه در فونداسيون و زير زمين قرار مي گيرد و بخش ديگري از آن روي زمين سنگيني بيلبورد را تحمل ميكند.

  • صفحه نمايش بيلبورد : صفحه اي فلزي است كه تبليغات مورد نظر بر روي آن درج مي شود.

  • روشنايي : براي اين منظور از پروژكتور و لامپ هاي ال اي دي بزرگ براي روشنايي صفحه بيلبورد استفاده مي شود.

  • راهروها و نردبان هاي تعويض رويه : اين قسمت از بيلبورد هنگام تعويض يا نصب تابلو كاربرد دارد.

  • كليپس و سپري : از اين قسمت بيلبورد جهت صاف نگه داشتن بنر و جلوگيري از چروك شدن آن استفاده مي شود.

  • رويه بيلبورد : سطحي صاف و يكدست است كه جهت نصب آگهي كاربرد دارد.

  • آگهي : بخش اصلي تابلو هاي بيلبورد است كه پيام مورد نظر را به مخاطب خود منتقل مي كند. براي اين بخش در گذشته از كاغذ استفاده مي شد اما امروزه استفاده از مواد با كيفيت تر نظير بنر، فلكسي و استيكر جايگزين آن شده است.

  • بخش فرابيلبورد و حجم : اين بخش قسمتي جدا از تابلو مي باشد كه فضايي خارج از محوطه تابلو مي باشد و معمولاً بخشي خلاقانه مي باشد.

معايب نصب بيلبورد

  • در صنعت تابلوسازي اين نوع تابلوها هزينه بالايي را شامل مي شوند از همين روي كمتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

  • تبليغ به روش بيلبورد داراي محدوده زماني خاصي است چرا كه بيلبورد ها به صورت اجاره اي در اختيار فرد قرار مي گيرد.

  • در انتخاب پيامي كه به تبليغ گذاشته مي شود بايد دقت زيادي نمود زيرا در غير اين صورت بجاي جذب مشتري، اثري منفي خواهد داشت.

  • براي نصب چنين تابلويي نياز به كسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد، شهرداري، محيط زيست و .. ميباشد كه هزينه و وقت زيادي را مي طلبد.

نكات مهم در ساخت و نصب بيلبورد

در ساخت و طراحي چنين تابلوهاي تبليغاتي نكات زير را به ياد داشته باشيد :

  • تصوير و محتوايي كه براي اين نوع تابلوها استفاده مي شود بايد كوتاه، جذاب و طنز باشد.

  • اطلاعات محصول بايد ساده و واضح باشد به گونه اي كه در عرض چند ثانيه قابل رويت باشد.

  • بهتر است از فونت هاي ساده و بزرگ بر روي اين تابلوها استفاده كنيد تا از فاصله چند متري نيز خوانا باشند.

  • استفاده از تصواير نيز در اين مورد توصيه مي شود البته بايد در نظر داشت بهتر است تصويري كه استفاده مي كنيد جالب و جذاب باشد.

  • انتخاب رنگ مناسب بي شك در جلب توجه رهگذران تاثيرگذار است براي اين منظور پيشنهاد ميكنيم با روان شناسي رنگ ها آشنايي داشته باشيد.

  • خلاقيت در همه زمينه هاي تبليغاتي تاثيرگذار است و باعث جلب توجه مي شود.

  • بهتر است براي جلب توجه بيشتر در يك مسافت كوتاه چندين مرتبه تابلوي خود را تكرار كنيد تا براي هميشه در ذهن مخاطب خود بمانيد.