تابلوسازي يكي از صنايعي است كه امروزه شكلي دگرگون به خود گرفته و يكي از شاخه هاي تبليغات ميباشد.( تبليغات شامل برندينگ،طراحي چاپ، نما، روانشناسي رنگ و مخاطب و..مي باشد.) به بياني ديگر مي توان گفت تابلو سازي به فرآيند طراحي و ساخت انواع تابلوهاي تبليغاتي گفته مي شود كه نيازمند تخصص در اين زمينه مي باشد.طراحي يكي از زير شاخه هاي اصلي در تابلو سازي مي باشد به طور كلي مي توان گفت برخي از مهمترين شاخه هاي تابلو سازي شامل طراحي و ساخت انواع حروف برجسته، طراحي و ساخت تابلو فلكسي، طراحي و ساختبيلبورد، طراحي و ساخت نماي كامپوزيت، طراحي و ساخت نماي ترمووود مي باشد.

تاريخچه تابلو سازي( تابلو سازي جديد )

شواهد موجود نشان مي دهد تابلو سازي از دوره رنسانس رونق گرفته است، در اين دوره واحد هاي تجاري در قالب فروشگاه و كارخانجات شكل گرفتند، در نتيجه هر كدام برندي را به خود اختصاص دادند و نيازمند تبليغات بودند. تا سال 1990 ميلادي تابلو سازي منحصر به شيشه و شبرنگ بود اما در حال حاضر اين صنعت بيشتر از 10 شاخه تخصصي دارد و داشتن تخصص الكترونيكي و كامپيوتري از لازمه هاي شغلي هر تابلو ساز حرفه اي به شمار مي رود.
تابلوسازي جديد دستخوش تغييرات بسياري شده است و در حال حاضر به چندين دسته و مدل مختلف تقسيم ميشود. امروزه از تابلو به عنوان قويترين و اصلي ترين رسانه در تبليغات استفاده مي شود. در گذشته اي نه چندان دور به سبب محدوديت ها و عدم تنوع در متريال تابلوسازي، انتخاب هاي اندكي پيش روي مشتريان بود، اما در حال حاضر به علت ورود متريال مختلف به ايران، تحولي عظيم در اين صنعت پديد آمده است.

نكات مهم در طراحي تابلو تبليغاتي (نورپردازي-پس زمينه-رنگ آميزي و

براي جلب توجه بيشتر از طريق تابلوهاي تبليغاتي لازم است نكات زير را در نظر بگيريد :
استفاده از افكت هاي زيباي نور در رنگ هاي متنوع : استفاده از نور در صنعت تابلو سازي بسيار حائز اهميت است زيرا كه مي تواند جلوه اي متفاوت و زيبا به تابلو شما ببخشد اهميت اين موضوع در تابلوهايي از جنس چلنيوم ، نئون ، LED ، فلكسي و لايت باكس بسيار بيشتر است، زيرا كه نور پردازي در اين زمينه حرف اول را ميزند.
برجسته سازي تابلو و استفاده از زمينه هاي خاص و مدرن : همان طور كه ميدانيد زمينه اهميت خاص خود را دارد اما استفاده از حروف برجسته كه اين روز ها بسيار رايج شده است، مي تواند جلوه اي متفاوت اما زيبا به تابلوي شما ببخشد.
رنگ آميزي مناسب :براي انتخاب رنگ اميزي مناسب نيازمند اطلاعاتي در مورد روانشناسي رنگ ها و تاثير هر كدام است اگر با اين اطلاعات آشنايي داشته باشيد مي توانيد رنگ مناسب را انتخاب نموده و تاثير بسزايي در نظر مشتريان داشته باشيد.

اشتباهات رايج در تابلو سازي

برخي از مهمترين اشتباهات رايج در ساخت تابلوهاي تبليغاتي به اين شرح است:
جانمايي مكان نصب تابلو : جانمايي محل نصب تابلو از اهميت ويژه اي برخوردار است در مورد اين موضوع لازم است به نكاتي از جمله مخاطبان اصلي، محل مناسب براي نصب، نوع ديد و…. توجه ويژه اي نماييد.هنگامي كه تابلوي شما حاوي اطلاعات زيادي مي باشد، لازم است آن را در محيطي نصب كنيد كه بينندگان فرصت بيشتري براي مطالعه آن داشته باشند در ضمن لازم است از تابلوهاي بزرگتر استفاده نماييد و بهترين طراحي را براي آن انتخاب كنيد.
انتخاب عكس هاي نامناسب :يكي از اشتباهاتي كه ممكن است براي طراحي تابلو انجام دهيد استفاده از عكس هاي نامناسب و يا متعدد است زيرا براي تماشاي همه آن مشتريان به زمان زيادي نياز دارند.براي اين منظور به شما پيشنهاد مي كنيم به جاي استفاده از چندين قطعه عكس از يك عكس جذاب استفاده كنيد تا در جلب توجه افراد موثر باشد.
استفاده از عنوان هاي نامناسب در تابلو هاي تبليغاتي : يكي از مشكلات تابلوهاي تبليغاتي استفاده از عنوان هاي نامناسب است شما بايد در نظر بگيريد كه مخاطب شما اغلب چند ثانيه براي تماشاي تابلوي شما وقت دارد و شما فقط همان چند ثانيه را وقت داريد تا توجه او را جلب كنيد.استفاده از عنواني ساده و جذاب بهترين كار خواهد بود. اما در انتخاب عنوان و متن تابلو نكات زير را نيز در نظر بگيريد:
نوع سرويس و خدماتي كه ارائه مي كنيد.
امتياز ويژه شما براي مخاطب
بيان چگونگي حل مشكلات مخاطب
برتري هاي شما نسبت به رقيب تان
متن طولاني
: بي شك استفاده از متن هاي طولاني در تابلو مخاطب شما را خسته خواهد نمود، پس سعي كنيد از متن هايي با محتواي كوتاه و پر مفهوم براي تابلوهاي خود استفاده نماييد. تنها كافي است به بيان پيشنهادات خود براي مشتريان بپردازيد.
عدم درج اطلاعات تماس : درج راهاي تماس مختلف تنها باعث سردرگمي مشتريان شما مي شود، از همين روي توصيه مي كنيد تنها يك راه تماس با فونت درشت بر روي تابلوي خود استفاده نماييد.

تاثير باور نكردني تابلو تبليغاتي در رونق كسب و كار و افزايش درآمد شما


تابلو سازي يكي از ابزار هاي مهم براي ديده شدن و در واقع جلب مشتري مي باشد، شما با استفاده از تابلو مي توانيد محصول و خدمات خود را معرفي كنيد كه اين امر خود موجب جلب توجه مشتريان مي شود. تابلوسازي در عصر حاضر بسيار رواج يافته است به گونه اي كه مي توان گفت ساخت تابلو ديگر پرداخت هزينه محسوب نمي شود بلكه مي توان به آن به شكل يك سرمايه گذاري نگاه كرد.يك تابلو تا هر مقدار كه زيبا، با كيفيت و داراي نورپردازي بهتري باشد، در جلب توجه و جذب مشتريان بهتر عمل خواهد نمود.
تابلو سازي نسبت به ساير ابزار هاي تبليغاتي بيشتر مورد توجه قرار مي گيرد، زيرا كه ابزارهاي تبليغات ديگر نظير تراكت ها، جلب توجه آنچناني براي مردم نداشته و حتي ممكن است پس از دريافت آن بدون نگاه كردن به موضوعات ذكر شده در تراكت آن را دور بياندازند در صورتي كه نصب تابلوهاي تبليغاتي معمولاً به مدت طولاني در محيط نصب مي شوند و همين امر موجب مي شود جلوه توجه نمايد.از طرفي تابلو ساخته شده در برابر تغييرات آب و هوايي مقاوم بوده و در طول زمان آسيب نخواهد ديد در ضمن مي توانيد در صورت نقل مكان محيط تجاري خود ، تابلو را به محيطي ديگر منتقل نماييد.